מצנח ממונע גלגלי - ממ"ג
הממ"ג
מצנח ממונע גלגלי – ממ"ג
Powered ParaChute
ממ"ג (המוכר גם בשם "בקאי"/"טרקטורון מעופף") הינו כלי רחיפה ממונע שהגיע לישראל בשנות ה-90.
הממ"ג נחשב ככלי תעופתי ברמת בטיחות גבוהה, קל ופשוט לתפעול.
הטיסה בממ"ג מבוססת על העילוי שמייצרת הכנף בתנועתו קדימה באוויר, והדחף שמייצר המנוע. באמצעות דחף המנוע הכלי יכול לטפס לגובה, וללא המנוע הכלי גולש באיטיות מטה. ההגאים המתופעלים על ידי רגלי הטייס משנים את תצורת הכנף ובכך גורמים לפנייה ימינה ומשמאלה.
מהירות הטיסה של הממ"ג קבועה ואינה תלויה בכח המנוע. הכלי יטוס תמיד במהירות של כ-50 קמ”ש ביחס לאוויר שסביבו. רוח יכולה לגרום לו לטוס מהר יותר לאט יותר ביחס לקרקע.
הכלי ניתן לתפעול באופן בטיחותי בגבהים שבין מטרים ספורים מעל הקרקע ואף מעל 4,000 מ', אולם בדרך כלל גובהי הטיסה של ממ"ג הם בין 500-1500 רגל (כ-150-500 מטר).
הממ"ג מצויד בדרך כלל במיכל שנפחו 50 ליטר, המספק לו טווח טיסה של כ-3 שעות (150 ק"מ).
הממ"ג הוא כלי הטיס הממונע הזול ביותר לרכישה והפעלה, משקלו של הכלי כ 250 ק"ג והוא יכול לשאת משקל מירבי של 500 ק"ג.
בממ"ג ישנם שני מושבים, אחד לטיס והשני לנוסע.
לממ"ג נדרש מסלול המראה ונחיתה קצר (50-100 מ') וניתן להמריא משבילים, משדות וממסלולים.
על פי החוק בישראל "מצנח ממונע גלגלי" הוא כלי טיס כבד מן האוויר. הפעלת הממ"ג אינה דורשת תעודת כשירות לכלי או רישיון טיס של רשות התעופה האזרחית (רת"א) בדומה למטוסים, אולם נדרשת הכשרה מסודרת להטסתו ע"י מדריך שמוסמך לכך (פירוט ראה בפרק לימוד הטיסה על ממ"ג).
מחירי הממ"ג החדשים נעים בין 180.000 ₪ ל-250.000 ₪. ניתן רכוש ממ"ג מיד שניה כאשר המחיר מתחיל ב 40.000 ₪.
ישנם סוגים מגוונים של דגמי ממ"ג חלקם אף של יצרנים ישראלים.
לימוד טיסה
לימוד טיסה
קורס הטיסה על ממ"ג הוא כ 16 שעות טיסה, לאחר כ - 10 שעות טיסה החניך ניגש לטיסת סולו וזאת בהתאם להתקדמות הטייס המתלמד. בנוסף כולל הקורס ערב תאוריה אחד של כ 5 שעות עם מצגות ועזרים, בו ילמדו נושאים שלא ניתן ללמוד בשטח.
בשעורי הטיסה לומדים גם איך להכין ולבדוק את הכלי לפני טיסה, איך לתדלק, איך לזהות תקלות מבעוד מועד, איך לטפל בחרומים ולנחות בבטחה בתחילת שעור הטיסה החניך עובר תדרוך והכנות לטיסה, ולאחר הנחיתה מתבצע, תחקור הטיסה והכנת הכלי לטיסה הבאה.
עלות הקורס המלא היא 15,500 ש”ח כולל מע”מ
תקנות הטייס דורשות אישור מעבר קורס שהונפק ע”י מדריך מוסמך של רשות התעופה האזרחית.
הגיל המינימלי ללמוד טיסה על ממ"ג הוא 16.
אין מבחן מעשי מלא לפני שתוסמכו, המדריך שלכם מוסמך מטעם רשות התעופה האזרחית להנפיק לכם את אישור מעבר הקורס במידה וסיימתם בהצלחה את כל השלבים, ואם רמת הטיסה שלכם מתאימה ובטיחותית.
מדריכי טיסה מאושרים על ידי רת"א :
אביעד אטון 052-3823576
ארז לוי 052-3837804
אדם וקסלר 054-5305210
חגי שמי 050-6974500
זאב דורי 054-2200600
יריב בן טובים 052-8113439
יוסי לוי 054-6554477
משה רודקו 053-7734697
עופר רוקנשטיין 050-4333096
שגב ברעם 054-3086665
הכנות לטיסה
כלים לתכנון טיול מוצלח ומהנה
הצלחת הטיול תלויה בתכנון המוקדם!
ככל שהתכנון יהיה מפורט יותר ומקיף יותר – כך תובטח הצלחת הטיול.
לטיול המוצלח יש מספר גורמים: מזג אוויר, תקינות הכלי, שותפים לטיסה ומסלול.
מזג אוויר
בקיץ טסים בצפון הארץ, בחורף טסים בדרומה (אך מן הסתם אין זה מחייב).
ישנם לא מעט אתרים שניתן לקבל מהם את כל המידע אודות מזג האוויר הצפוי באתר הטיסה. http://bit.ly/2Y2DRp5.
אם לא מצאתם את מזג האוויר באתר שאתם מתכוונים לטוס אליו ניתן לציין מקום ולקבל את התחזית עליו באתרים Windguru ו-windy (להלן הסבר מפורט http://bit.ly/396b8Gg).
בנוסף במספר אתרים בארץ ישנן שבשבות המספקות מידע בזמן אמת, וכשאנו כבר באוויר נוכל לקבל מידע על מהירות וכיוון הרוח באתר https://www.mabat-al.com/vanes.
תקינות הכלי
לבדוק את הכלי באופן יסודי כבר בערב הטיול - לבדוק שמן, מים ודלק, להתניע את הכלי ולרתום אותו לעגלה. כדאי גם לוודא כי בעגלה יש כבלים לטעינה וקומפרסור שבשעת הצורך יהיה באפשרותנו לסייע גם לאחרים.
שותפים לטיסה
טיסה עם חברים מכילה את הטוב מכל העולמות. מעבר לחוויה עם אנשים שנעים להיות במחיצתם, הרי שבשעת הצורך יהיה מי שיסייע בחילוץ... חלק מהותי מחוויית הטיול זה ארוחת הבוקר והקפה עם אותם חברים שחולקים אתך תחביב משותף - רגעי אושר בלתי נשכחים.
המסלול
זהו החלק המורכב ביותר בתכנון הטיול וכדאי להשקיע בו את מירב הזמן.
הדבר הראשון שיש להתייחס אליו זה הקשר בין האתר למועד הטיול.
לאחר שהחלטנו על אזור הטיול ניכנס לפרטים. מפה שיתופית של מטיילים שנמצא בה את כל האתרים ששווים ביקור ובכלל זה בורות מים, מעיינות ואתרים ארכיאולוגיים (ניתן להשתמש גם במפת 'טיולי ישראל' (https://israelhiking.osm.org.il).
לאחר מכן נאתר אתר להמראה ולנחיתה. רצוי שיהיה קרוב לכביש ושאנחנו יודעים שבעבר כבר המריאו או נחתנו ממנו. לאחר מכן נסרוק את כל האתרים באזור מבנים היסטוריים גדולים או אתרים ארכיאולוגים בולטים ננסה לזהות אתרי טבע משמעותיים, ואז נתחיל להתוות את המסלול בין האתרים הנבחרים.